راههای شناخت صفات خداوند-مطالب نو

صفات ثبوته هم به دو قسم صفات ذاتیه و صفات فعلیه تقسیم میشوند.صفات ذاتیه صفاتی هستند که برای انتزاع و ادراک آنها توجه به ذات باری تعالی کافی باشد مانند صفت حیوة و قدرت و صفات فعلیه صفاتی هستند که برای انتراع و ادراک آنان علاوه بر توجه به ذات توجه به فعل هم نیازمند است.مانند خالقیت و رازقیت .در این دو صفت ما خلقتی نباشد ما نمی توانیم مفهوم خالق را درک کنیم.بخلاف حیات که صرفا توجه به ذات خداوند توان درک این صفت را به ما میدهد.

بعد از معرف انواع صفا خداوند اکنون برآنیم تا این صفات کمالیه و جلالیه را برای خداوند یا همان واجب الوجود اثبات کنیم.در مباحث پیش ما وجود واجب الوجود یعنی وجود نفسی یا وجودی که نیازمند به علت نیست را ثابت کردم و از نگاه عقلی بیان داشتیم محال است ما وجود ذاتی و نفسی در عالم نداشته باشیم اما صفت خاصی برای این وجود نفسی ثابت نشد .
اکنون برآنیم تا صفاتی که عقل برای واجب الوجود ضروری میداند را بیان کنیم.ما مسلمانان اعتقاد داریم خداوند اولا زنده است و قدرت و علم بر همه چیز را دارد و بالتبع هیچ گونه نقصی در او نیست .
پس او حی و عالم و قادر و حکیم و مرئی و حلیم و رئوف و رحمان و ازلی و ابدی است و او مبری است از ترکیب  فقر و جهل و سهو و نیسان ..
و خیلی صفات دیگر که فعلا مجال ذکر انها نیست . برای اثبات صفات خداوند من جمله صفاتی که ذکر کرده ایم لازم نیست تک به تک آنها را ثابت کنیم ما با اثبات یک یا چند صفت برای خداوند قادر خواهیم بود تمام صفات حضرت حق را ثابت کنیم.
خلاصه صفات حضرت حق جل و اعلا اینست که هرچه کمالات است را داراست و از هر گونه نقص و نیازی مبری است .وقتی ما این موضوع  را در مورد واجب الوجود اثبات نمودیم همه صفات کمالیه برای خداوند طبق ملازمه عقلی ثابت میشود و از تمامی صفات سلبیه مبری میشود. یک صفت است که متضمن تمامی صفات خداوند است و آن لاحدیت واجب الوجود است . یعنی نامحدود(لایتنهی) بودن حضرت حق جل و اعلا .

 
بیان نامحدود بودن خداوند

برای اثبات نامحدود بودن خداوند چند دلیل وجود دارد که بعضی  ما آنها را ذکر میکنیم:

استغناء ذاتی واجب الوجود

از آنجا که واجب الوجود وجودش ذاتی است و هیچگونه نیازمندی و فقر در او وجود ندارد و هر حدی نوعی نقص محسوب میشود پس واجب الوجود هیچ حدی ندارد چون حد مساوی با نقص و نقص حاصل نیازمندی و فقر است فلذا وجود ذاتی که نیازی در او نیست و غنی بالذات است نقص و در نتیجه حدی ندارد و که نتیجه چنین میشود واجب الوجود نامحدود است

صرف وجود بودن واجب الوجود
صرافت وجود به خودی از مبرا از حد و محدوده است .وجود مفهوما با حد تغایر دارد و در حاق معنی وجود محدودیت نیست . پس حد چیزی غیر از وجود است . حال اگر بگوییم وجودی محدود است یعنی وجود با حد ترکیب شده و این به معنی ترکیب واجب الوجود است و ترکیب به معنی نیازمند اجزاء مرکب به همدیگر است و این نیازمندی با معنی واجب الوجود که غنی بالذات است مغاریرت دارد.

نیازمندی محدود به حاد
هیچ چیزی به خودی خود محدود نیست .یا محدود آفریده شده یا توسط موجود دیگری محدود شده.پس هیچ محدودی نیست مگر اینکه حادی(محدودکننده ای) میخواهد.حال این حاد یا علت اوست یا عامل دیگری.در مورد خداوند هیچ یک از دو مورد امکان پذیر نیست  زیرا خداوند علت ندارد که توسط علت خود محدود شده باشد و همچنین اگر خداوند توسط عامل دیگری محدود شود به معنی اینست که برای محدود شدن نیازمند به عامل دیگری شده که این باز با استغناء ذاتی وجود اقدس مغایرت دارد.

ارتباط مفهوم لاحدیت با دیگر صفات باری تعالی

در ابتداء بحث ذکر شد توسط اثبات یک صفت از واجب الوجود می توانیم مابقی صفات واجب الوجود را بالتبع و مطابق با ملازمه عقلی ثابت کنیم.بعد از آنکه ثابت شد خداوند نامحدود است خودبخود ثابت میشود واجب الوجود در ذاتش هیچ گونه کمالی از کمالات را فروگذار نیست زیرا اگر هر کمالی را نداشته باشد نسبت به آن کمال محدود و ناقص است.وهمچنین او هیچ یک از صفات نقصیه را دارا نیست چراکه وجود هر صفت نقصی در ذات حق جل و اعلا به معنی داشتن یک نقص و محدودیت است.
مثلا کذب و ظلم یک نوع نقص محسوب میشود  فلذا خداوند آنها ندارد و همچنین صدق و عدل کمال است و نداشتن آن نقص برای خداوند محسوب میشود پس واجب الوجود هیچ گونه ظلمی ندارد و عادل به تمام معنی است .
واجب الوجود مکان و زمان ندارد زیرا اولا او خالق زمان و مکان است و ثانیا قرار گرفتن در ظرف زمان و مکان نوعی حد و محدود شدن است .همچنین واجب الوجود مرکب نیست چون مرکب به اجزاء خود نیازمند است پس جسم هم نیست .
در واجب الوجود حرکت نیست چون اولا اگر حرکت مکانی مراد باشد بیان شد که واجب الوجود مکان ندارد و اگر حرکت رتبتی و رشدی مراد باشد بیان گشت که واجب الوجود عین کمال و نهایت کمال است و رشد او به معنی نداشتن یک کمال است .

+ نوشته شده در  جمعه 20 آذر1388ساعت 13:57  توسط مهدی سبزه صفت | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
از پاکي اشکهاي خود فهميدم . لبخند هميشه راز خوشبختي نيست.

پیوندهای روزانه
چرا حلقه ازدواج در انگشت چهارم قرار میگیرد؟!
آیا میدانستید کجا بودیم که به اینجا رسیدیم ؟!
نکن! نکن! NAKON ! NAKON ! نکن! نکن! nakon ! nakon!
امام حسین از دیدگاه شهدا
امروز چگونه از امام حسین الگو بگیریم
رنج شیطان
چرا بايد خدا رو مث خودمون بدونيم و صفات خدا رو با صفات خودمون محک بزنيم ....؟
زن = مرد ؟
انقراض مجدد دایناسورها
ماجرايي تکان دهنده از شهيدي که مادر خود را شفا داد
افسران CIA در چت رومها و وبلاگهاي فارسي چه مي كنند ...؟
شناخت خداوند
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
هفته اوّل شهریور 1391
هفته سوم خرداد 1390
هفته اوّل دی 1389
هفته چهارم شهریور 1389
هفته سوم شهریور 1389
هفته اوّل شهریور 1389
هفته چهارم مرداد 1389
هفته سوم مرداد 1389
هفته دوم مرداد 1389
هفته اوّل مرداد 1389
هفته چهارم تیر 1389
هفته سوم خرداد 1389
هفته دوم بهمن 1388
هفته دوم دی 1388
هفته سوم آذر 1388
هفته دوم آذر 1388
هفته اوّل آذر 1388
نویسندگان
مهدی سبزه صفت
ebi bass
پیوندها
♥♥ بچه های دانشگاه یزد ♥♥
♥♥ قلم دل ♥♥
♥♥ روزی روزگاری ♥♥
♥♥ زیارت ائمه و پیامبران ♥♥
♥♥ طراحی وب ♥♥
♥♥ ستاره زندگی ♥♥
♥♥ هشتمین سپیده ♥♥
♥♥ مجنون امام رضا ♥♥
♥♥ مسجد الزهرا شهر اهواز ♥♥
♥♥ یکی بود یکی نبود ♥♥
♥♥ عاشقانه ی آزاده ♥♥
♥♥ عشق آتشين ♥♥
♥♥ یازینب سلام الله علیها ♥♥
♥♥ اخبار دنیای کامپیوتر ♥♥
♥♥ دلتنگیهای آدمی ♥♥
♥♥ اسیر عشق ♥♥
♥♥ 1 انسان ♥♥
♥♥ دریای بیکران ♥♥
♥♥ مرجع اخبار و عکس ♥♥
♥♥ ساقی کویر ♥♥
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM